Terugblik

9 september 2023 - Den Haag, Nederland

Zoals beloofd, sluiten we af met een terugblik op onze reis. Doordat we direct weer werden opgeslokt door het gewone (drukke) leven hier, heeft die even op zich laten wachten.

Wanneer mensen vragen wat we allemaal hebben gedaan, weten we eigenlijk niet zo goed waar we moeten beginnen. Want wat hebben we veel gezien. En wat hebben we veel gave en verschillende dingen gedaan. Van wereldsteden als San Francisco, Sydney en Singapore tot een afgelegen huis zonder muren in het regenwoud. Van de 'oven' die Jakarta leek tot een sneeuwstorm in Nieuw-Zeeland. En van zwemmen met dolfijnen onder een stralende hemel tot het bekijken van pinguïns in de stromende regen.

Californië was de perfecte plek om de reis te starten. San Francisco was fantastisch, de picknick met wijn in Napa Valley was een hoogtepunt op zich en de watervallen in Yosemite waren spectaculair na alle regen die er was gevallen. Natuurlijk is er ook geshopt. Voor de kustweg naar Los Angeles zaten we te krap in de tijd, maar dat betekent dat we een goede reden hebben om nog eens terug te gaan.

Voor Nieuw-Zeeland waren de verwachtingen hoog gespannen. Die verwachtingen zijn allemaal waar gemaakt. Het Zuidereiland was fantastisch. We begonnen in Christchurch, een heel leuk en relaxed stadje. Daarna gingen we de natuur in. Van Akaroa aan zee helemaal naar Te Anau in het zuiden, waar we een magische dag hadden op de top van Key Summit en tussen de fjorden van Milford Sound. We hebben gletsjers en de beroemde 'pancake rocks' gezien aan de westkust. Aan de noordkant wachtte het leuke plaatsje Nelson en Abel Tasman National Park. We sloten het Zuidereiland af door met dolfijnen te zwemmen in Kaikoura. Doordat het zwaartepunt op het Zuidereiland lag, hadden we in het Noordereiland wat minder tijd. De alpine crossing in Tongariro National Park en het kajakken in Cormandel hadden we voor geen goud willen missen. De fantastische accommodaties in Nieuw-Zeeland maakten het helemaal af: een cottage met een hot tub en uitzicht op zee in Akaroa, een piepkleine cottage op een boerderij in Te Anau en een huis in Russell waar we helemaal in de watten werden gelegd. De keren dat we bij mensen thuis sliepen (even buiten Christchurch en in Greymouth) waren onvergetelijk.

Onze tijd in Australië begon in Sydney, wat een beetje voelde als thuis komen. Karen en Danny waren niet helemaal objectief, maar ook Jens, Mats en Kai hebben het er heel goed naar hun zin gehad. Dat we elke dag begonnen met een heerlijk ontbijt, hielp wel natuurlijk. Queensland betekende dat we de wat lagere temperaturen voor de rest van de reis achter ons lieten (op een paar dagen in Melbourne na). We sliepen in een huis zonder muren in Daintree National Park en in het regenwoud van Atherton Tablelands. We hebben gesnorkeld bij het Great Barrier Reef. Via een huis vlak bij de zee in Mission Beach zijn we afgezakt naar Magnetic Island en Hamilton Island. Allebei compleet verschillend, maar ontzettend leuk. In het zuiden van Australië was het weer even fris. Phillip Island viel een beetje in het water. Vóór onze vlucht naar Singapore konden we nog even van Melbourne proeven.

Singapore was de perfecte kennismaking met Azië. Het voelt er heel Aziatisch maar is tegelijkertijd ook heel westers. We hebben er door Chinatown en Little India gedwaald, verkoeling gezocht in de airconditioning van de talloze winkelcentra en natuurlijk het beroemde Marina Bay Sands en de Gardens by the Bay bekeken.

Ondanks de geleidelijke overgang was Indonesië toch wel een 'culture shock'. Het was er ontzettend heet (met Jakarta als uitschieter), er was veel armoede en de chaos op straat is niet te beschrijven. We hebben op Java meer tijd in de auto (en de file) doorgebracht dan ons lief was. Vooral Bogor en Bandung waren wat dat betreft dramatisch. Tanden poetsen met kraanwater was ineens een risico en bij alles wat we aten moesten we ons afvragen of we er niet ziek van zouden kunnen worden. Ondanks onze voorzichtigheid werden we alle vijf ziek. Er zijn best wat momenten geweest (gek genoeg vooral op de wc) dat we ons afvroegen waarom we ook alweer zo graag naar Indonesië wilden. Maar natuurlijk hebben we onder de bezielende begeleiding van Paul, die voor elk probleem een oplossing had, heel veel moois gezien. Op Java waren het nationaal park bij Pangandaran, de wandeling bij Sarangan en de Bromo en Ijen vulkanen prachtig. Bij de Borobudur en de Prambanan hebben we ook onze portie cultuur gehad. Op Bali hebben we weer heel mooi gesnorkeld (bij Menjangan Island) en hebben we nog een keer met dolfijnen in het water gelegen. De natuur en de watervallen bij Munduk waren prachtig. Dat geldt ook voor de rijstvelden bij Jatiluwih. Ubud en zuid Bali waren ons wat te toeristisch en druk. Nusa Lembongan en Nusa Penida waren daarentegen weer heel relaxed. We hebben ook heel leuke accommodaties gehad in Indonesië: van geweldige hotels (vooral in Jakarta, Tawangmangu, Ijen en als absolute uitschieter Kuta), tot eenvoudige, maar niet minder leuke homestays in Malang, Munduk en Nusa Penida.

Om een idee te geven van wat ons het allermeest in bijgebleven, volgt hier voor iedereen de persoonlijke top 5 (een top 3 was te moeilijk).

Jens:

- de wedstrijd van de San Francisco Giants

- Sydney

- de dagen in het huis zonder muren in Daintree National Park, inclusief het snorkelen bij het Great Barrier Reef

- de villa in west Bali, inclusief het snorkelen bij Menjangan Island

- Nusa Lembongan

Mats:

- de wedstrijd van de San Francisco Giants

- het vangen van onze eigen zalm

- het mountainbiken in Wanaka

- het huis zonder muren in Daintree National Park

- de villa in west Bali

Kai:

- de watervallen

- het speelgoed in de huizen die we gehuurd hadden

- het huis zonder muren in Daintree National Park

- het doolhof in Puzzle World

- het zwemmen

Karen:

- Tongariro National Park

- Sydney

- het snorkelen bij het Great Barrier Reef, Menjangan Island, Nusa Lembongan en Nusa Penida

- Daintree National Park

- Nusa Lembongan

Danny:

- fietsen over de Golden Gate

- Fiordland National Park (Key Summit en Milford Sound)

- Sydney

- zonsopgang bij de Bromo vulkaan

- het snorkelen bij het Great Barrier Reef, Menjangan Island, Nusa Lembongan en Nusa Penida

We kijken terug op 113 fantastische dagen. We hadden het voor geen goud willen missen.

Last but not least willen we iedereen bedanken die onze (natuurlijk veel te lange) verhalen heeft gelezen. Een hele prestatie dat jullie je daar doorheen hebben geworsteld. En dank jullie wel voor al jullie reacties. We vonden het elke keer opnieuw heel leuk die te lezen.

En daarmee sluiten we deze reislog af, die met maar liefst 16 (geregistreerde) volgers een daverend succes was ;)

1. Lilian:
    9 september 2023
    Dank jullie wel voor al jullie verhalen!!!!
  2. Frans en Edith van der Nat:
    10 september 2023
    Het was ontzettend leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. We keken steeds uit naar het volgende verhaal en zodra het op de mail stond waarschuwden we elkaar om het zo snel mogelijk te kunnen lezen.
    In de 3 weken dat we met jullie door Java en Bali zijn getrokken hebben we kunnen zien hoe Danny heel consequent dagelijks bijhield wat jullie die dag beleefd hadden.
    Wat resteert is een prachtig naslagwerk van jullie vele belevenissen.
    Wij hebben enorm genoten van de 3 weken in Indonesië en een aantal dagen in Singapore. Zonder jullie waren wij daar nooit gekomen.
    Complimenten hoe goed jullie alles geregeld hebben. Vier maanden overnachtingen, trips, attracties, vervoer, dagelijks eten en drinken enz regelen is geen sinecure. Complimenten!
    En wat hebben jullie (en wij) prachtige foto’s.
  3. Henk & Sjaniene:
    12 september 2023
    Het was leuk om jullie op deze manier te volgen, wat hebben jullie veel beleefd zeg.
    Leuk om ook de top 5 van de kinderen te zien.
    Nu weer thuis ook misschien stiekem wel lekker en de kinderen gelukkig op dezelfde school weer bij hun vriendjes.
    Bedankt voor de mooie verhalen.
    Groetjes Henk & Sjaniene
  4. Hennie en Ali:
    16 september 2023
    Het was genieten van de mooie verhalen en de leuke foto’s