Blenheim en Kaikoura

27 mei 2023 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Hier weer een verslag van onze avonturen in Nieuw-Zeeland.

Hoe moe we ook waren na Abel Tasman, de nacht die daarop volgde was niet zo fijn. Kai was niet lekker. Hij heeft overgegeven, al was het maar een klein beetje. We hebben het daarom op maandag (22 mei) rustig aan gedaan. Helaas moesten we wel naar de volgende accommodatie rijden. We zijn om 11:15 uur vertrokken en konden - afgezien van één spuugpauze - doorrijden. Kai knapte langzaam weer een beetje op. Hij slaapt gewoon te weinig. Van de kinderen slaapt hij altijd als laatst. Hij komt elke avond minstens drie keer zijn bed uit, met de gekste smoesjes. Soms is hij zelfs als wij gaan slapen nog steeds wakker.

Even na 14 uur waren we in ons huis in Blenheim. De zon scheen vandaag volop. Blenheim zit in de regio Marlborough en wordt omringd door wijngaarden waar vooral de ook in Nederland bekende Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc ('sav', zoals ze het hier noemen) wordt gemaakt. Tja, dan ontkom je er niet aan de wijn te proeven natuurlijk. En het is toch vakantie hè. 's Avonds was Kai gelukkig weer beter. We vonden toen ook voor het eerst een kakkerlak in huis. Het was geen kleine jongen. Het zal zeker niet de laatste zijn deze reis.

Dinsdag (23 mei) stond er alweer een hoogtepunt op het programma: de dolfijnen in Kaikoura. Kaikoura ligt niet echt op de route en was daardoor lastig in te passen in ons programma. Maar hier rijden we graag voor om. Het is dé plek om dolfijnen en walvissen te zien. Het betekende wel een vroeg vertrek vanuit Blenheim. We moesten om 9:40 uur in Kaikoura zijn. En het was een kleine twee uur rijden.

Om 7:30 uur zaten we in de auto. De ochtendspits bestaat hier niet, dus we waren mooi op tijd in Kaikoura.

Jens en Karen gingen met de dolfijnen zwemmen. Zij hebben zich voor vertrek in wetsuits gehesen. Ze kregen ook schoentjes en een kap, want het zeewater was maar een graad of 10. Danny, Mats en Kai gingen vanaf de boot kijken. Na een briefing werden we met de bus naar de haven gebracht en gingen we de boot op. De omstandigheden waren perfect: een strakblauwe lucht, weinig wind en een kalme zee.

Na een minuut of 20 varen hadden we de dolfijnen gevonden. De dolfijnen waarmee gezwommen wordt, zijn dusky dolphins. Het was een enorme groep. Na een toeter vanaf de boot mogen de zwemmers het water in. De zwemmers moeten door rondjes te draaien en geluiden te maken proberen de aandacht van de dolfijnen te trekken en ze zo in de buurt te houden. Zodra de dolfijnen weg zwemmen, klinkt de toeter opnieuw en komen de zwemmers weer terug aan boord, waarna de boot naar de dolfijnen vaart en de zwemmers opnieuw het water in mogen. Dat ritueel heeft zich vijf keer herhaald.

De eerste keer moest Jens duidelijk even wennen aan het snorkelen. Snorkelen in de open zee, met een wetsuit aan, een watertemperatuur van 10 graden en dolfijnen om je heen is toch wat anders dan het zwembad in de achtertuin. Tot overmaat van ramp bleek hij een duikbril met een gaatje te hebben en liep zijn bril vol met water.

Na de eerste keer kreeg Jens een nieuwe duikbril en ging het beter. De laatste keer was het mooist. Hoewel het zicht onder water niet al te best was, hebben Jens en Karen toen heel veel dolfijnen gezien. Daarna hebben de zwemmers snel droge en warme kleren aangetrokken. Er was toen nog tijd om vanaf de boot naar de dolfijnen te kijken. Zie hier wat beelden. We hebben uiteindelijk ook nog zeehonden en twee andere dolfijnsoorten (common dolphins en hector dolphins) gezien.

Van alle uitjes tot nu toe was dit de grootste aanslag op onze creditcard, maar het was (zeker voor Jens) een heel mooie ervaring.

Rond 13:30 uur waren we terug bij de auto. We hebben een korte stop gemaakt bij een bekende viskraam in Kaikoura (Kaikoura Seafood BBQ). Het is een soort food truck waar je voor heel redelijke prijzen vis kan kopen. We hebben chowder, coquilles en een kreeft-fritter gegeten. Heel lekker allemaal. Jens en Mats willen alles proeven en lusten steeds meer. Dat gaat de goede kant op. Kai is een ander verhaal.

Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij een zeehondenkolonie en daarna direct terug naar het huis gereden. Iedereen was moe.

Hier nog wat foto's:

Kaikoura1Kaikoura2Kaikoura3Kaikoura4Kaikoura5Kaikoura6Kaikoura7Kaikoura8Kaikoura9Kaikoura BBQOnderweg vanuit Kaikoura - zeehonden

1. Ernst en Sjanie:
    27 mei 2023
    Hoi avonturiers, balen dat Kai ziek is geweest, hopelijk is hij inmiddels weer de oude, dat slaapgebrek zal inderdaad wel een rol spelen. Hij maakt natuurlijk ook heel veel mee en ziet veel nieuwe dingen, wie weet wat er allemaal in dat hoofdje omgaat als hij op bed ligt. Leuk dat jullie al die wijnen daar kunnen proeven, dat zijn toch mooie buitenkansjes om de wijn daar te proeven waar hij gemaakt is. Wat een fantastische belevenis zal het voor Jens gezwijmel om tussen de dolfijnen te zwemmen, dit is iets wat hij zijn leven lang zal herinneren, dan maakt de prijs toch ook niet uit!😜 Ook vanaf de boot zal het vast en zeker leuk geweest zijn om te kijken. Wat mooi dat Jens en Mats ook alles proberen te eten, dat was tot een maand geleden wel even anders. Nog een week Nieuw-Zeeland, wat gaat het toch snel, genieten jullie nog maar lekker van Nieuw-Zeeland voordat de volgende etappe in Australië gaat beginnen! Groetjes uit een (eindelijk) zonnig en zomers Dordrecht!😘😘😘😘😘
  2. Elly:
    27 mei 2023
    Tjonge jonge, wat een geweldige belevenis om te zwemmen met de dolfijnen, dat vergeet je
    niet zo snel hoor.
    Fijn dat Kai weer opgeknapt is.
    Nog veel plezier in Nieuw-Zeeland.
  3. Thijs, Leontine en Joël:
    27 mei 2023
    Jeetje wat een mooie reis en foto's. Vervelend dat Kai niet helemaal lekker was. Gelukkig weer opgeknapt en kan ook hij weer genieten van de reis.
    Heel veel plezier de komende tijd en heel veel mooie herinneringen maken.
  4. Frans en Edith van der Nat:
    28 mei 2023
    Was een fantastische belevenis deze ronde. Een betere bestemming van je creditcard kunnen wij ons niet voorstellen. Goed gedaan. Even slikken en weer doorgaan. Het geld zal toch wel flink rollen deze periode. Is alles nog gedekt? 🤣🤣
    Fijn dat Kai weer snel herstelde, maar zie het toch als een signaal. Jullie hebben nog een lang en mooi traject te gaan, maar zorg dat de jongens ook aan hun rust toekomen. Echt ziek worden zou zo zonde zijn. Voor allemaal. Wat een leuke foto’s en filmpje weer. Echt genieten.
    Bedankt weer voor het mooie verhaal en we spreken elkaar.
    Veel liefs van ons.