Naar Los Angeles

6 mei 2023 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Maandag (1 mei) hebben zijn we om 10 uur uit Mariposa vertrokken. Het was flink afgekoeld. Een enorm verschil met de afgelopen dagen. Hoewel we nog twee nachten te gaan hebben, voelt het een beetje als het begin van het einde van het Amerikaanse deel van de reis.

Toen we onderweg voor het tanken gingen afrekenen, begon er een vrouw tegen Mats aan te praten. Wat een knappe jongen het was. Ontzettend vriendelijk en goed bedoeld. Ze gaf hem zelfs nog $2, maar zag er niet uit alsof ze het kon missen. Toen ze aan de beurt was, kocht ze twee shots sterke drank. Heel bijzonder.

Het eerste deel van de route vanuit Mariposa was nog spectaculair, door de beboste heuvels. Daarna werd het landschap saaier. Onderweg kregen we ook de eerste regendruppels van de reis voor onze kiezen. Om 13 uur waren we in Gilroy, waar we nog 'even' bij een outlet zijn gestopt. Daarna was het nog drie kwartier rijden naar Monterey, onze volgende stop. We hebben daar de bekende 17-Mile Drive gereden, een route door een exclusieve buurt aan de oceaan. We waren er pas om 17 uur, wat natuurlijk niet ideaal was. Ook het weer werkte niet mee. Aan het begin brak de zon nog even door, maar daarna begon het te regenen. We zijn daarom bij lang niet alle stops uitgestapt. Zeker de weg langs de oceaan, met enorme golven, was spectaculair, maar we weten niet of het de $10,75 waard was die we moesten betalen om de route te mogen rijden. Om 18:15 uur waren we bij ons motel (het El Castell Motel). We hadden ons er niet veel van voorgesteld, maar we werden positief verrast. Het zag er allemaal heel netjes uit. We hebben nog maar een keer een burger gegeten bij een diner (Black Bear Diner). Voor het eerst hebben we de jassen aangetrokken.

Het motel heeft ook een zwembad. En we hadden nog niet gezwommen, dus er móest na het eten nog gezwommen worden. Het zwembad is overkapt en verwarmd, maar wel buiten. En het was 10 graden... Kai stond met blauwe lippen onder de douche na afloop, maar ze vonden het gek genoeg toch heel leuk.

En nog een leuke quote van Kai: "papa, hoe zeg je 'let's go' in het Engels?"

Dinsdag (2 mei) stond er een lange dag op het programma: de rit naar Oxnard, voorbij Santa Barbara. Het plan was de kustweg af te rijden, maar die was gedeeltelijk afgesloten. We konden bij Big Sur niet verder. We zijn wel een stukje die kant op gereden, maar wilden niet te ver omdat we wisten dat we uiteindelijk weer terug naar Carmel-by-the-Sea moesten om een weg naar het zuiden te nemen. Carmel-by-the-Sea is wel een heel leuk plaatsje, waar vooral de 'bemiddelde' Amerikaan komt. Na een paar mooie uitkijkpunten zijn we terug gereden naar Carmel-by-the-Sea. Daar hebben we de fout gemaakt een 'scenic route' te nemen in plaats van de interstate. Onze route was korter, maar kostte veel meer tijd. Bij Paso Robles konden we weer terug naar de kust. Na nog een tijdje langs de kust naar het zuiden te hebben gereden, met een korte stop in Cayucos, hebben we eieren voor ons geld gekozen en de snellere, maar minder mooie interstate genomen. Het was al halverwege de middag en we hadden nog heel wat kilometers voor de boeg. Naarmate de dag voortduurde, werd de sfeer op de achterbank ook steeds minder gezellig. Het was ingecalculeerd natuurlijk, maar de reisafstand vandaag was eigenlijk te groot. Een goede reden om nog eens terug te komen. De volgende keer trekken we hier gewoon een dag of drie voor uit. Hoogtepunt van de dag waren de walvissen die we hebben gezien. Gewoon vanuit de auto, vlak langs de kust. Heel mooi.

Om 17:15 uur waren we in Santa Barbara, waar we even de pier zijn opgelopen. We waren uiteindelijk om 19:00 uur bij onze accommodatie in Oxnard. Daar kwamen we erachter dat we voor 18 uur hadden moeten inchecken. Met onze Nederlandse telefoons kregen we ze niet te pakken, dus zijn we maar op deuren gaan kloppen. Een Amerikaanse was zo aardig voor ons te bellen en heeft ons zo uit de brand geholpen. We kregen de code van een locker met daarin de keycard voor ons huisje. Het was een volwaardig vakantiehuis, met twee slaapkamers en op 50 meter van het strand. Heel leuk. Jammer dat we hier maar één nacht hadden, en dan ook nog zo laat aan kwamen. Er stond zelfs een jacuzzi op het terras. Daar wilden Jens, Mats en Kai wel in natuurlijk. Het werd daardoor een latertje.

Woensdag (3 mei) moest alles ingepakt worden voor onze vlucht naar Nieuw-Zeeland. Dat was wel even een klusje. Die avond zouden we in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland stappen. Toen alles was ingepakt, hebben we uitgecheckt en in de outlet de laatste dingen op ons boodschappenlijstje afgewerkt. Voordat we naar het vliegveld reden, hebben we nog een bliksembezoek aan Los Angeles afgelegd. We zijn door Hollywood gereden en vervolgens via Beverly Hills naar Santa Monica. In Santa Monica hebben we nog wat rondgelopen, maar daarna was het dan echt tijd om naar het vliegveld te gaan. We hebben de auto ingeleverd en ingecheckt.

En daarmee zat de eerste bestemming erop. We hebben het heel leuk gehad. Het was een mooie mix van stad en natuur. Californië is een heel mooie staat. Alleen hier kan je je al makkelijk drie weken vermaken. We komen hier zeker nog eens terug, al was het maar om wat meer tijd te kunnen nemen op de kustweg.

En hier nog wat foto's:

17-Mile Drive - Lone CypressCarmel-by-the-Sea2Carmel-by-the-Sea1OutletSanta Monica

1. Elly:
    6 mei 2023
    Zo wat een belevenissen allemaal zeg, wel heel leuk om jullie reisverslag te lezen, en natuurlijk ook de foto's
  2. Ernst en Sjanie:
    7 mei 2023
    Hallo globetrotters, wat hebben jullie in 2 weken al veel gedaan en gezien, het is wel een erg vol programma. Misschien moet er hier en daar nog wel wat worden aangepast, al moeten we zeggen dat het voor ons ook wel herkenbaar is. Wat zullen de kinderen (en jullie natuurlijk ook) genieten van al het moois dat ze zien, die hebben heel wat te vertellen als ze terug zijn. Hoe hebben jullie “ let’s go” vertaald voor Kai?😂 En wat een leuk verhaal over die vrouw die Mats zo’n knappe jongen vond. Inmiddels zit de langste(?) vlucht erop en zitten jullie echt aan de andere kant van de wereld. Genieten jullie maar lekker verder, wij kijken alweer uit naar het volgende verslag.
  3. Sophie Lobel:
    7 mei 2023
    Hoi wereldreizigers heerlijk dat alles zo goed gaat. Californië is inderdaad een mooie mix van stad en natuur. Eigenlijk hebben wij zelfs na 2x Californie , nog te weinig tijd voor Yosemite genomen. Yosemite is een van de mooiste parken.
    Inmiddels zitten jullie in Nieuw Zeeland na een lange vlucht.
    Wij kijken uit naar de volgende verhalen en natuurlijk de leuke foto’s van de kinderen.
    Veel plezier in Nieuw Zeeland.
  4. Hennie en Ali:
    7 mei 2023
    Wij volgen jullie ook hoor Danny ..
    Heel mooi en leuk om te lezen wat jullie zo beleven en de foto’s met de kinderen ook super leuk
    Groetjes Hennie en Ali