Het programma

20 april 2023 - Den Haag, Nederland

We gaan de wereld rond. In 113 dagen. Dat betekent (helaas) veel vliegen. Op de kaart zien onze vluchten er zo uit:

Flight-map

Of wat meer ingezoomd:

Flight-map-zoom

Ons programma ziet er in grote lijnen als volgt uit.

Amerika

We beginnen in Californië. Op 23 april 2023 vliegen we naar San Francisco. We hebben daar twee volle dagen om een beetje bij te komen van de lange vlucht, te wennen aan het tijdverschil en natuurlijk de stad te verkennen. Op 26 april 2023 halen we de huurauto op, en rijden we naar Napa Valley om wat lokale wijntjes te proeven. Volgende stop is Yosemite National Park. We hebben twee volle dagen in het park gepland. Vanaf Yosemite rijden we terug naar de kust, en zakken we over de bekende Highway 1 af naar Los Angeles, waar we de auto weer inleveren en doorvliegen.

Slapen doen we in Amerika in hotels, motels, appartementen en bij Yosemite in een Airbnb.

We hebben bewust niet te veel tijd in Amerika gepland. Je kan je hier natuurlijk weken vermaken, maar dat kan later ook nog makkelijk, tijdens een gewone vakantie. Het is nu vooral bedoeld om de reis naar Nieuw-Zeeland te 'breken'. We blijven hier 10 nachten, op de volgende plekken:

• 23-26 april: San Francisco
  • 26-28 april: Vacaville (Napa Valley)
  • 28 april - 1 mei: Mariposa (Yosemite National Park)
  • 1-2 mei: Monterey
  • 2-3 mei: Oxnard

Nieuw-Zeeland

Op 3 mei 2023 vliegen we vanuit Los Angeles 's avonds door, voor de langste vlucht van de reis, die een kleine 13 uur duurt. We passeren dan de internationale datumgrens, waardoor we op 5 mei 2023 landen in Auckland, op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Bij het boeken van de tickets bleek dat we voor EUR 6 extra meteen konden doorvliegen naar Christchurch, op het Zuidereiland. Dat was natuurlijk een 'no brainer'. Helaas betekent dat wel dat we na een vlucht van 13 uur nog moeten wachten en overstappen. Het is niet anders. In Christchurch halen we meteen de auto op. We hebben één nacht geboekt op een boerderij net buiten de stad om een beetje bij te slapen.

Een dag later vertrekken we voor een tour over het Zuidereiland. Het loopt daar dan tegen de winter, dus het zal koud zijn. We hopen maar dat de mooie natuur de lage temperaturen compenseert. En dat het een beetje meevalt met de regen.

We beginnen met twee nachten in Akaroa, op een schiereiland niet ver van Christchurch. We zitten aan de kust, waar regelmatig dolfijnen te zien zijn. Deze twee dagen zullen we nog steeds nodig hebben om een beetje te acclimatiseren. Vervolgens rijden we door naar Twizel, even voorbij Lake Tekapo en vlakbij Mount Cook National Park. Mount Cook is de hoogste berg van Nieuw-Zeeland, en Lake Tekapo staat bekend als één van de beste plekken ter wereld om sterren te kijken. Vanaf Twizel rijden we naar Te Anau, niet ver van Fiordland National Park, met de bekende Milford Sound en Doubtful Sound. Dit wordt de meest zuidelijke (en waarschijnlijk koudste) plek van de reis.

Vanaf Te Anau is het een flinke afstand terug naar het noorden. De volgende stop is Wanaka, bij Mount Aspiring National Park. Vervolgens overnachten we in Franz Josef (bij de gletsjer) en in Greymouth (aan de westkust). Aan de noordkant van het zuidereiland is weer heel veel te zien en te doen: Abel Tasman National Park, de Queen Charlotte Track (een bekende wandelroute) en het wijngebied bij Blenheim. We overnachten in Nelson en in Blenheim. Vanuit Blenheim staat er ook nog een uitje naar Kaikoura op het programma, bekend om de walvissen en dolfijnen die er voor de kust zwemmen.

Op 24 mei 2023 nemen we de boot naar het Noordereiland. De boot brengt ons naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, maar die laten we links liggen. We rijden alvast een stukje naar het noorden en overnachten in Paraparaumu. Volgende stop is vlakbij Tongariro National Park. In dat park is de Tongariro Alpine Crossing, een spectaculaire wandelroute langs de berg die als Mount Doom te zien is in Lord of the Rings. Waarschijnlijk is hij in die tijd van het jaar te gevaarlijk om met de kinderen te lopen. Vervolgens rijden we naar Rotorua, bekend om de vulkanische activiteit. Volgende stop is Coromandel, aan de noordkust, waar cycloon Gabrielle flink heeft huisgehouden. We eindigen in Russell, in de Bay of Islands. Dit gebied is subtropisch, dus we hopen dat de temperatuur hier wat aangenamer is. We blijven hier vier nachten. In Nieuw-Zeeland is zo veel te doen en te zien, dat we dan waarschijnlijk wel aan wat rust toe zijn. Vanaf Russell rijden we naar Auckland, waar we de auto inleveren en weer doorvliegen.

In Nieuw-Zeeland slapen we alleen maar in Airbnb's. Het aanbod is groot en het is heel fijn om gewoon een heel huis te hebben, met ruimte om te relaxen en een keuken om zelf te koken.

We hopen in Nieuw-Zeeland vooral heel veel leuke buitenactiviteiten te doen. Natuurlijk wandelen in de natuur, maar bijvoorbeeld ook mountainbiken. En wie weet ook kajakken, vissen en met dolfijnen zwemmen. We blijven 30 nachten in Nieuw-Zeeland, op de volgende plekken:

• 5-6 mei: Rolleston (Christchurch)
  • 6-8 mei: Akaroa
  • 18-20 mei: Greymouth
  • 20-22 mei: Nelson
  • 22-24 mei: Blenheim
  • 24-25 mei: Paraparaumu
  • 25-27 mei: National Park (Tongariro National Park)
  • 27-29 mei: Rotorua
  • 29-31 mei: Tapu
  • 31 mei-3 juni: Russell

Australië

Op 3 juni 2023 vliegen we vanuit Auckland naar Sydney, bekend terrein voor ons. We hadden een heel leuke Airbnb gevonden voor een redelijke prijs, maar die werd geannuleerd. We zitten nu in een hotel in hartje Sydney. Iets compleet anders dus. Sydney zou relaxed moeten worden. We blijven hier vijf nachten en willen de stad rustig bekijken. Er staat ook nog een uitje naar de Blue Mountains op het programma. En natuurlijk vieren we hier de verjaardag van Kai.

Op 8 juni 2023 vliegen we naar Cairns, en komen we eindelijk in warmer weer terecht. We komen aan in de late avond en slapen in Cairns. De volgende ochtend halen we de auto op en rijden we richting Port Douglas, in het noorden. We overnachten in de Noah Creek Eco Huts, wat een van de meest bijzondere accommodaties van de reis moet worden. We zitten er heel afgelegen, midden in de jungle, in een huis zonder muren en zonder elektriciteit. Laten we zeggen dat dit twee kanten op kan: het wordt heel leuk of het wordt dramatisch. Na dit verblijf rijden we zuidwaarts naar de Atherton Tablelands, waar we drie nachten in een boomhut slapen. Ook deze ligt midden in het regenwoud, maar is wel van alle gemakken voorzien. We blijven hier drie nachten. De volgende stop is Mission Beach, een relaxed kustplaatsje waar we twee nachten in een huis met zwembad zitten.

In Townsville leveren we de auto in en nemen we de boot naar Magnetic Island. Magnetic Island is niet zo groot, dus dit zouden ook ontspannen dagen moeten worden. We zitten vier nachten in een appartement met zwembad in Nelly Bay en gaan rustig het eiland verkennen. Vervolgens varen we terug naar het vasteland en nemen we vanuit Townsville de trein naar Proserpine, meer naar het zuiden. We gaan vanaf daar naar Airlie Beach, aan de kust, waar we één nacht blijven en de volgende ochtend de ferry nemen naar de idyllische Whitsunday Islands. We hopen al snorkelend te gaan genieten van helder, warm water en witte stranden. Met het beeld dat we erbij hebben kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen. We gaan het zien.

Vanaf Hamilton Island vliegen we op 25 juni 2023 naar Melbourne. Bij het ticket dat we geboekt hebben, was Melbourne de goedkoopste plek om door te vliegen. We zijn hier maar drie nachten, al was het maar omdat het hier weer fris zal zijn. Het is een mooie kans om op Phillip Island naar de pinguïns te gaan kijken. En als we er toch zijn, kunnen we ook meteen een kijkje nemen bij het Formule 1 circuit, waar Max op 2 april 2023 nog naar de overwinning reed. Bij aankomst in Melbourne halen we meteen de auto op en rijden we die kant op. De laatste nacht brengen we door in een appartement in Melbourne.

We blijven in totaal 25 nachten in Australië, op de volgende plekken:

• 3-8 juni: Sydney
  • 8-9 juni: Cairns
  • 9-12 juni: Thornton Beach (Noah Creek)
  • 12-15 juni: Malanda (Atherton)
  • 15-17 juni: Mission Beach
  • 17-21 juni: Nelly Bay (Magnetic Island)
  • 21-22 juni: Airlie Beach
  • 22-25 juni: Hamilton Island
  • 25-27 juni: Cape Woolamai (Phillip Island)
  • 27-28 juni: Melbourne

Singapore

Op 28 juni 2023 vliegen we vanuit Melbourne naar Singapore. De reden voor Singapore als bestemming is simpel: met het ticket dat we hebben (en de bijbehorende prijs) móeten we via Singapore vliegen. Maar dat is ook geen straf. Voor de kinderen is het wat ons betreft de ideale plek om kennis te maken met Azië: het heeft de typisch Aziatische hitte, luchtvochtigheid en geuren, maar is in andere opzichten heel westers. Alles is er perfect georganiseerd. We zijn hier drie nachten, wat betekent dat we maar twee volle dagen hebben om de stad te verkennen. We gaan ons zeker niet vervelen.

Indonesië

Onze laatste bestemming is Indonesië. Op 1 juli 2023 vliegen we vanuit Singapore naar Jakarta. Anders dan Singapore, is dat niet 'Asia light'. Het zal er chaotisch, vies en heel druk zijn. We slapen twee nachten in Jakarta om een beetje bij te komen en iets van de stad te zien. Op 3 juli 2023 worden we als het goed is opgehaald door onze chauffeur Paul, die Nederlands spreekt en ons op Java zal rondrijden.

Het programma op Java wordt waarschijnlijk het meest intensieve deel van de reis. We hebben hier ruim de tijd genomen, maar dan nog zitten er veel lange reisdagen tussen. Vanuit Jakarta rijden we naar Bogor, beroemd om de botanische tuin. Vanuit Bogor gaan we naar Bandung, waar we vulkanen, theeplantages en warmwaterbronnen gaan bekijken en beleven. In Bandung nemen we de trein naar Banjar, wat de mooiste treinreis van Indonesië moet zijn. In Banjar worden we weer opgepikt door Paul en rijden we door naar Pangandaran, een vissersdorpje in het zuiden. Via Purwokerto en Wonosobo rijden we naar Borobudur. Daar willen we natuurlijk de beroemde tempel niet missen.

Na Borobudur nemen we even 'pauze'. Vlakbij Jogyakarta zitten we vier nachten in een huis met zwembad.

Vervolgens gaat op 17 juli 2023 de reis weer door, met twee lange reisdagen. Na een overnachting in Tawangmangu hebben we twee nachten in een 'homestay' in Malang. Vanuit Malang rijden we naar Bromo, voor een ander hoogtepunt op Java: de Bromo vulkaan. We moeten nog beslissen of we die bij zonsopgang willen bekijken, wat betekent dat we voor dag en dauw moeten opstaan, of dat we het op een wat meer relaxed tijdstip doen. Na Bromo rijden we door naar Kalibaru. De laatste twee nachten op Java slapen we vlakbij de Ijen vulkaan. Ook daar ligt nog open of we de vulkaan midden in de nacht willen beklimmen om het beroemde 'blauwe vuur' te kunnen zien. We kunnen ook genoegen nemen met het uitzicht vanuit het resort en van het zwembad genieten.

Op 24 juli 2023 maken we per boot de oversteek naar Bali. We hebben daar weer een paar dagen de tijd om in een huis met zwembad bij te komen van de reis over Java. We zitten dan ook vlakbij het mooiste snorkelgebied van Bali. Vervolgens hebben gaan we naar Lovina, aan de noordkust, en dan via Munduk naar het toeristische Ubud. Vanaf Ubud gaan we naar de zuidkust en steken we over naar Nusa Lembongan, een eilandje ten zuiden van Bali. Vervolgens gaan we door naar het grotere eiland Nusa Penida, vlak bij Nusa Lembongan. We sluiten af met twee overnachtingen niet ver van het vliegveld van Bali.

En dan zit het er bijna op. Op 12 augustus 2023 vliegen we naar Singapore. Een dag later vliegen we vanuit Singapore - via Frankfurt - terug naar Nederland. Maar daar willen we nog lang niet aan denken.

In totaal zijn we 42 nachten in Indonesië, op de volgende plekken:

• 1-3 juli: Jakarta
  • 3-4 juli: Bogor
  • 4-7 juli: Bandung
  • 7-10 juli: Pangandaran
  • 10-11 juli: Purwokerto
  • 11-12 juli: Wonosobo
  • 12-13 juli: Borobudur
  • 13-17 juli: Tanen (bij Jogyakarta)
  • 17-18 juli: Tawangmangu
  • 8-10 augustus: Nusa Penida
  • 10-12 augustus: Nusa Dua

1. Naomi:
    21 april 2023
    Kijk nu al uit naar de volgende 'hoofdstukken'. Succes met de laatste loodjes en fijne vlucht!
  2. Sophie Lobel:
    23 april 2023
    Wij hebben met veel verbijstering de reisbeschrijving gelezen. Wat een enorme voorbereiding moet dit geweest zijn.
    Wij wensen jullie een goede reis en geniet van al het moois.
  3. Ernst en Sjanie:
    23 april 2023
    Na heel veel nachtjes aftellen is de dag eindelijk aangebroken. Vandaag hebben we jullie weggebracht en uitgezwaaid, het lang verwachte avontuur is nu echt begonnen. Wij wensen jullie nogmaals een hele mooie reis, geniet van al het moois dat op jullie pad komt en pas goed op elkaar!😉
  4. Stanley:
    24 april 2023
    Veel plezier
  5. Frans en Edith van der Nat:
    25 april 2023
    Jullie spannende avontuur is inmiddels gestart. Vandaag hadden we gelukkig even contact (makkelijk op het zelfde continent) en verloopt alles volgens plan bij jullie. Veel plezier in San Francisco en met het fietsen op de Golden Gate Bridge.
    Hopelijk volgt snel jullie update. Groeten vanuit Kissimmee van Alex, Stefan, Martine, Vincent, Edith en Frans.