Rotorua

1 juni 2023 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Op zaterdag (27 mei) was het alweer tijd om naar ons volgende overnachtingsadres, in Rotorua, te gaan. Dat betekende dat we twee dagen na aankomst weer moesten inpakken. Twee nachten per adres is voor het mooie net te kort. We willen toch weer te veel zien en doen in de tijd die we hebben. Het was ongeveer twee uur rijden, dus de afstand was te overzien. Vandaag was het bewolkt en mistig, wat maar weer bevestigt hoeveel mazzel we hadden in Tongariro. Onder deze omstandigheden was het niet verantwoord geweest de berg op te gaan.

Rond 10:30 uur reden we weg. We hebben in Taupo, dat ligt aan Lake Taupo (hoe verrassend), even een broodje gehaald. Taupo is erg toeristisch. Vervolgens zijn we doorgereden naar de Waikite Valley Thermal Pools. In het gebied rond Taupo en Rotorua is veel vulkanische activiteit. Dat betekent geysers en borrelende modderpoelen. En natuurlijke warmwaterbaden. Dat leek ons wel wat. Onze host in Rotorua raadde de Waikite Valley Thermal Pools aan. Het bleek een erg goede tip. Het was laagdrempelig, kindvriendelijk en werd voornamelijk door locals bezocht. Niet al te toeristisch dus. Er waren zes baden. We waren voorbereid op de bekende stank van rotte eieren, maar die viel reuze mee. We hebben ons een paar uur goed vermaakt. Jens, Mats en Kai vonden het erg leuk. Het enige lastige was dat ze in verband met gezondheidsrisico's hun hoofd boven water moesten houden. Dat viel niet mee natuurlijk. Na het badderen zijn we even naar de bron gelopen, waar per seconde 40-50 liter kokend water omhoog komt. Best bizar om te zien.

We waren rond 18 uur bij ons huis in Rotorua. In Rotorua hangt de geur van rotte eieren wel overal in de lucht. Het was weer een heel leuk en sfeervol huis. Het was helemaal van hout en kraakte aan alle kanten, maar was van alle gemakken voorzien.

Zondag (28 mei) zijn we begonnen met het terug kijken van de (hoogtepunten van de) kwalificatie van de grand prix van Monaco. Mooi om Max op de valreep toch weer de pole position te zien pakken. Aan de deur hing een verrassing van onze host Mark: zelf gebakken brood en verse koffiebonen. Danny is natuurlijk meteen aan de slag gegaan met de bonenmaler en de espressomachine. Het brood moest even wachten, want we hadden om 9 uur gereserveerd voor brunch bij Te Puia, een geothermisch park hier in Rotorua. Het was heel leuk en lekker. We zaten in de serre, met uitzicht op een spuitende geyser. Iedereen heeft gesmuld van het buffet.

Het middagprogramma lag nog open. Rotorua is de beste plek in Nieuw-Zeeland om van de Maori-cultuur te proeven. En eigenlijk wilden we Jens, Mats en Kai daar wel iets van mee geven. Maar het is niet normaal wat je daarvoor moet neerleggen. Met ons vijven zijn we zo EUR 200 verder. En alle tours duren erg lang. We vroegen ons sterk af of Jens, Mats en Kai zoiets na 2,5 uur nog steeds leuk zouden vinden. We hebben dat daarom maar niet gedaan. Een andere optie was naar een geothermisch park gaan, bijvoorbeeld dat waar we hebben gebruncht. Maar we hadden gisteren bij de thermal pools al het nodige geborrel gezien. En tijdens de brunch hadden we uitzicht op een geyser. We vroegen ons daarom af of zo'n park wel de moeite waard was, helemaal met de niet malse toegangsprijzen die ze ook daar vragen. In plaats van dit alles hebben we er een rustige middag van gemaakt. Dat was ook wel eens lekker. We zijn nog even naar Kuirau Park gereden, een stadspark vol met opborrelend water en borrelende modderpoelen. Er was ook een warm voetenbad, wat Jens, Mats en Kai natuurlijk even moesten proberen. En de geur van rotte eieren kregen we er gewoon bij.

Op de terugweg hebben we nog even wat boodschappen gedaan en getankt. In het huis hebben we het rustig aan gedaan. Schoolwerk gedaan, gelezen en een film aangezet.

Omdat we niet zo heel veel hebben gedaan, deze keer wat minder foto's dan jullie gewend zijn:

Waikite Valley Thermal Pools1Waikite Valley Thermal Pools2Waikite Valley Thermal Pools3Rotorua - uitzicht brunchRotorua - Kuirau Park1Rotorua - Kuirau Park2

1. Frans en Edith van der Nat:
    2 juni 2023
    Wel weer een hele aparte ervaring zeg en gelukkig is geen van de jongens misselijk geworden van de rotte eieren lucht. Want uit ervaring weten hie erg dat kan stinken. Ja en de prijzen voor toeristen weten ze wel aan te pakken, voor normale mensen die 2 weken gaan is dat vaak nog wel te doen, maar als je vier maanden op pad gaat, heb je die afweging vaker te maken. 🤣🤣
    Vaak zijn de gratis dingen in de natuur wel zo leuk n soms mooier dan de dingen waar ze voor de toeristen een “lintje” omheen hebben gedaan.
    En jullie hebben natuurlijk een druk programma, goed om af toe rust te nemen en te genieten van de kleine geneugten die er bij horen. Lekker hoor zo’n uitgebreide brunch, ook een geniet momentje.
    De foto’s zijn weer erg leuk. De gezichten stralen nog steeds.
    Veel plezier nog de komende dagen en Nieuw Zeeland, op naar Australië. Wat klinkt dat geweldig. Echt super wat jullie doen. Blijf schrijven en genieten.
    Dikke kus van ons.